Site Loader

Co możemy wybierać do jedzenia jako zdrowe słodycze?

Prawdą jest, że powszechnie wiadomo, iż dzieci uwielbiają prawie wszystkie słodycze. Powszechnie wiadomo, że zbyt duża ilość cukru może być szkodliwa. Coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę, dlatego poszukuje zdrowych i smacznych smakołyków dla dzieci. Ale czy słodycze, które są zazwyczaj zarówno pyszne, jak i zdrowe?

Co może stanowić zdrowe słodycze?

Często pomysł na zrobienie słodkiej i zdrowej przekąski jest prosty. Dlatego nie ma potrzeby kupowania gotowych produktów, można natomiast przygotować własne produkty w domu. Zaletą samodzielnego przygotowania słodkiej przekąski dla dziecka będzie wiedza, co się w niej znajduje. Do przygotowania takich smakołyków można również wykorzystać dzieci. Może to sprawić, że będą lepiej smakować.

Ile cukru potrzebujemy w naszej codziennej diecie?

Prawdopodobnie nie ma ani za mało, ani za dużo cukru, ponieważ jedno i drugie może prowadzić do zakłócenia procesów zachodzących w organizmie. W związku z tym może to prowadzić do wielu poważnych chorób, takich jak cukrzyca. Jak dużo cukru powinniśmy zatem spożywać? Eksperci żywieniowi ustalą konkretne normy zapotrzebowania organizmu na poszczególne składniki odżywcze. Ponieważ cukier zapewnia nam witalność, normy te uwzględniają również potrzeby dzieci. To pokazuje, że pochodzi z węglowodanów. Wszystkie diety powinny dostarczać 45-65% energii. Należy jednak pamiętać, że specjalne zalecenia mówią, że w diecie dorosłych, dzieci i młodzieży ilość cukru prostego nie musi przekraczać 10% tej wartości, a ilość cukru dodanego nie powinna przekraczać 5%.

Jakie słodycze są zazwyczaj zdrowe?


Wydaje się, że nie ma takiego czynnika jak zdrowe słodycze. Ale to może być błędne przekonanie. Wielu producentów węglowodanów dokładnie to przeanalizowało i być może uda się dostać produkty słodzone ksylitolem lub stewią, które są znacznie zdrowsze niż glukoza. Ponadto, zamiast czekolady mlecznej, można użyć na przykład produktów o wysokiej zawartości kakao w proszku. Warto więc szukać na półkach sklepowych zdrowych słodyczy i czytać ich marki, bo producenci często używają wszystkich nazw na pokuszenie, ale składniki produktów zawsze są złe.

Czy zdrowe słodycze możemy przygotować samodzielnie?

Zdrowe słodycze można również przygotować w domu. Niekoniecznie muszą one polegać na klasycznych słodyczach. Może to być np. domowe ciasto kanapkowe na bazie np.:

  • suszonych owoców,
  • orzechów,
  • z dodatkiem kakao,
  • domowych płatków śniadaniowych.

Jednym z ulubionych słodyczy dzieci może być czekoladowe masło orzechowe.

 

Czy istnieją zdrowe słodycze i co się do nich zalicza?

Wiadomo, że wielokrotne spożywanie słodyczy może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia. Ich nadmierne spożycie w codziennej diecie może być prostą drogą do rozwoju cukrzycy, otyłości i niektórych nowotworów. Osoby świadome zagrożeń będą starały się trafiać na zdrowe słodycze (https://www.bee.pl/9026-slodycze). Czy są one faktycznie bezpieczniejsze i zdrowsze od typowych słodkich przysmaków?

Czy słodycze w ogóle mogą być zdrowe?

Zwykle na słodycze wydajemy 80 zł miesięcznie. To bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że prawie połowa Polaków ma nieprawidłową masę ciała. Niestety, trudno jest zrezygnować ze słodyczy, a chcąc ograniczyć ilość spożywanych kalorii i glukozy, niektórzy sięgają na półki sklepowe po tzw. zdrową żywność. Ale czy jedzenie tam jest teraz rzeczywiście zdrowsze? Niestety, może być zupełnie inaczej. Istnieje ogromna gama produktów, które odpowiadają zwrotowi “dopasowanie” używanemu przez producenta. W dietetycznych batonikach czy ciasteczkach przeznaczonych na porę śniadaniową można znaleźć np. syrop glukozowo-fruktozowy, chemicznie rafinowany słodzik, który odgrywa rolę w otyłości.

Co możemy uznać za zdrowe słodycze?

Zdrowe słodycze przeznaczone są dla osób aktywnych, które nie mają czasu na zjedzenie obiadu i potrzebują przekąsić coś poza domem. Dobrej jakości niezbędny baton proteinowy powinien zawierać dużo białka i niewiele węglowodanów. Idealnie byłoby, gdyby białko stanowiło 25-50% racji pokarmowej. Wielu dostawców dodało więcej cukru i “wzbogaciło” swoje potencjalnie zdrowe produkty o konserwanty i cukry proste, które mogą powodować problemy z wagą.

Czy zdrowe słodycze zawierają kalorie?

Dla każdego, kto ma ochotę na słodycze, wydaje się, że idealnym rozwiązaniem powinno być zaopatrzenie się w produkt, który jest całkowicie pozbawiony kalorii. Nic bardziej mylnego! Warto wiedzieć, że tak bardzo kochamy glukozę i tłuszcz w klasycznych słodyczach, że musimy je zastąpić czymś innym. Zazwyczaj są to specyficzne, sztuczne substytuty chemiczne. Ponadto, wiele z nich powoduje trudności w metodach trawienia.

Jakie zdrowe słodycze możemy zrobić samodzielnie?

Fakt, że słodycze są dla nas szkodliwe, nie oznacza, że musisz całkowicie zrezygnować z ich smaku. Świetną alternatywą dla słodyczy mogą być suszone owoce lub jagody. Warto zaznaczyć, że zdrowe słodycze zawierają więcej błonnika, który nie tylko wspomaga przemianę materii, ale również zapobiega rozwojowi miażdżycy. Zachcianki na słodkości mogą być całkowicie zaspokojone dzięki domowym ciastom.

 

Zadbaj o swoje zdrowie i dobre nawyki żywieniowe

Szczupła sylwetka to nie tylko kwestia estetyki

Wiele osób marzy o zrzuceniu kilku kilogramów, powrocie do formy lub posiadaniu ładniejszej sylwetki. Słusznie, choć powodem do zmian niekoniecznie muszą być względy estetyczne. Dużo ważniejsze jest nasze zdrowie. Prawidłowa masa ciała zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, wad postawy i bólów stawów oraz kośćca. Walcząc o ładniejszą sylwetkę, warto zadbać o wyrobienie sobie dobrych nawyków. Wybieraj zdrowe słodycze, unikaj objadania się, korzystania z używek i tłustych potraw. Staraj się wprowadzić do swojej codzienności aktywność fizyczną. Co jeszcze warto robić, żeby zadbać o swoje zdrowie?

Unikaj stwierdzenia “jestem na diecie”

Wielu z nas “bycie na diecie” kojarzy się z masą wyrzeczeń i przestrzeganiem rygorystycznego jadłospisu. A przecież nie o to chodzi! Postaraj się myśleć o diecie, jak o codziennym sposobie odżywiania się. Wyrób sobie dobre nawyki, które pozwolą ci na stałe zmienić swoje życie. Tylko zmieniając swój sposób myślenia, jedzenia i codziennego trybu życia możesz osiągnąć pozytywne efekty. W jaki sposób możesz zadbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie? Przedstawiamy krótką listę wskazówek, które pomogą ci wyrobić sobie dobre nawyki.

Pij dużo wody. Odpowiednie nawodnienie jest bardzo istotne dla dobrego samopoczucia oraz prawidłowego funkcjonowania organizmu. Postaraj się wyrobić sobie nawyk regularnego picia wody. Najlepiej zawsze mieć przy sobie butelkę lub szklankę z wodą i popijać z niej małymi łykami co 20-30 minut. Odpowiedni poziom nawodnienia pomoże ci uniknąć podjadania między posiłkami.

Wybieraj zdrowe słodycze i mniej kaloryczne przekąski. Oczywiście zjedzenie od czasu do czasu tabliczki czekolady, fast fooda lub paczki chipsów nie jest niczym złym. Ważne jednak, by postarać się ograniczyć jedzenie między posiłkami. A jeśli czujesz, że “masz na coś ochotę,” postaraj się wybierać zdrowe słodycze lub przekąski, takie jak np. ciastka owsiane, orzechy lub sałatka owocowa.

Ruszaj się! Choć dieta jest bardzo ważnym elementem zdrowego stylu życia, to bez aktywności fizycznej nie będziesz zdrowy. Codzienny spacer, wybranie schodów zamiast windy, krótki trening na macie. A może zapiszesz się na siłownię lub jakieś zajęcia? Wszystko zależy od twoich potrzeb i upodobań. Ważne, żebyś pamiętał o codziennej dawce ruchu. Dzięki temu poprawisz swój metabolizm, pracę układu krążenia i samopoczucie.

Jedz zbilansowanie. Im więcej różnych produktów – tym lepiej. Próbuj nowych smaków, gotuj potrawy, których wcześniej nie jadłeś. Różnorodna dieta pomoże ci dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych mu składników odżywczych.